Chcete prodat nebo koupit nemovitost, ale nevíte, jak vybrat seriózní realitní kancelář? Podívejte se na 5 důležitých kritérií, která se vyplatí prověřit ještě předtím, než se ke spolupráci upíšete.
Výběr správné realitní kanceláře, která dokáže pomoci s prodejem či koupí nemovitosti, není vůbec jednoduchý. Existuje jich totiž opravdu velké množství. Ať už se poohlížíte po menší regionální kanceláři, nebo chcete využít služby velké společnosti, vždy si ověřte několik základních faktorů.
Historie a hodnocení
I když by bylo zjednodušení, že dobrá realitní kancelář má dlouhou historii, příjemné a snadno použitelné, vždy to platit nemusí. Samozřejmě jméno realitní kanceláře, která je na trhu již mnoho let a těší se dobré pověsti je jedním ze znamení, že se můžete pustit bez obav do spolupráce. Na druhou stranu však existují také nově založené realitní kanceláře či samostatně fungující makléři, kteří dělají svou práci opravdu na vysoké úrovni. Zároveň jsou ale zkušenosti získané léty v oboru nenahraditelné.
K historii se tak hodí připojit také kritérium hodnocení. Při prohlížení hodnocení nezůstávejte pouze na stránce dané kanceláře, ale zavítejte do jiných sfér internetu, případně se přímo optejte někoho, kdo má s touto realitkou zkušenost. U moderně fungujících realitních kanceláří je možné se setkat rovněž i s hodnocením klientů natočených na videokameru.
Reference a doporučení
Dát při výběru seriózní realitní kanceláře na reference a doporučení bývá úspěšnou strategií. Pozor si však dejte na klamavé a nachystané pozitivní recenze, které nejsou založené na realitě. Dobrým zdrojem informací mohou být nejrůznější fóra, diskuze a portály s hodnocením. Kvalitním vodítkem jsou především hodnocení realitní kanceláře na stránkách vyhledávače Google, které se jen velice těžko uměle ovlivňují. Dobrou nápovědou mohou být i obdobným způsobem získávaná hodnocení na sociální síti Facebook či v českém katalogu vyhledávače Seznam – Firmy.cz.
Nejlepší vizitkou je přímé doporučení realitní kanceláře. Pokud někdo z vašich známých prodával nebo kupoval nemovitost a popisuje vám osobní zkušenost, která je kladná, jde téměř vždy o sázku na jistotu. Zároveň pokud sami jste byli se službami schopné realitní kanceláře či makléře spokojení, nebojte se dále šířit doporučení, protože tím pomůžete nejen dané realitní kanceláři, ale i klientovi, který získá profesionální a spolehlivé služby.
Dostatek informací a jednoduché dohledání na internetu
Poctivá realitní kancelář s dobrými výsledky rozhodně nemá co skrývat. V praxi to vypadá tak, že všechny důležité informace najdete na přehledně zpracovaných webových stránkách. Chybět by neměly identifikační údaje, jako jsou IČO, název firmy a sídlo a podobně.
Zároveň je dobré přemýšlet lokálně. Pokud je ve vašem okolí zaběhlá realitní kancelář s dobrou pověstí, je zbytečné poptávat služby u někoho z druhého konce naší země. Lokální základna klientů se navíc může ukázat jako velká výhoda pro urychlení prodeje za co nejlepší cenu.
Prověření na internetových portálech
Dobrým ukazatelem zdravého fungování realitní kancelář, je nahlédnutí do hospodaření. To uděláte velmi jednoduše například na portálu www.justice.cz, kde ke každé realitní kanceláři najdete účetní závěrku. Z těchto čísel poznáte, jestli je společnost ve ztrátě či v zisku. Asi je zbytečné zdůrazňovat, jaký scénář je lepší. Důvěřovat s prodejem či dokonce přímo svěřit peníze například do úschovy realitní kanceláři, která je jasně ve ztrátových číslech, se může nepříjemně vymstít. Dobře nepůsobí ani firmy, které účetní závěrky vůbec neuvádí i přesto, že jde o zákonnou povinnost.
Ověřte si podmínky spolupráce a cenu
Ještě předtím, než se upíšete ke spolupráci s danou realitní kanceláří, nechte si předložit návrh smluvních podmínek. Důležitým kritériem bývá i cena. Pamatujte však, že nejlevnější nabídky se mohou nepříjemně prodražit. Snažte se najít optimální poměr ceny a výkonu v podobě zkušeností, kladných referencí a jasných informací okolo fungování realitní kanceláře.
Veškerá hodnocení našich klientů si můžete projít na detailně zpracované mapě námi realizovaných obchodních transakcí.