Koupili jste nemovitost? Čeká na vás povinnost zaplatit daň z nabytí nemovitosti. O jak velkou částku půjde, kdy podat přiznání a kdo je od této daně osvobozen? Po přečtení článku budete vědět, jak na to a s čím počítat ideálně ještě před vlastní koupí bytu či domu.
Při koupi či jiném získání nemovitosti je potřeba počítat s nutností zaplatit daň z nabytí. Ta je podle poslední zákonné úpravy starostí výhradně kupujícího. Podívejte se na přehledný článek, kde se dozvíte jaká je výše daně z nabytí nemovitosti, kdy se platí a kde najdete potřebné důležité dokumenty.
Kdo daň z nabytí nemovitosti platí?
Dříve bylo placení daně z nabytí nemovitosti starostí prodávajícího, ale od roku 2016 ji platí kupující. Specifickou situací je výměna nemovitosti mezi dvěma majiteli. V takovém případě platí daň z nabytí každý z majitelů, který získal vlastnická práva k jiné nemovitosti.
Naopak se daň z nabytí nemovitosti netýká situací, kdy nemovitost získáte formou daru či v rámci dědictví. Osvobození od daně z nabytí platí i v případě koupě nově zkolaudované nemovitosti přímo od developera. Daň neplatíte ani v případě převodu družstevního bytu do osobního vlastnictví.
Placení této daně může být problém hlavně při financování pomocí hypotéky, kdy stěží dosáhnete na limit pro její získání a navíc musíte mít peníze pro zaplacení daně. Do kupní ceny většinou nebývá připočtena, takže si navíc musíte přidat právě další částku v řádech deseti až stovek tisíců korun.
Výše daně z nabytí nemovitosti
Aktuálně je výše za daň z nabytí nemovitosti stejná pro všechny nemovitosti bez rozdílu. Jde o 4 % z celkové kupní ceny. V praxi to znamená, že při koupi nemovitosti za 2 miliony korun si musíte navíc připravit dalších 80 000 korun pro zaplacení daně.
Kdy se podává přiznání k dani z nabytí nemovitého majetku
Přiznání k dani z nabytí nemovitosti je potřeba podat do 3 kalendářních měsíců od okamžiku vkladu nového vlastnického práva do katastru. Samotnou daň je přitom potřeba zaplatit do stejného časového intervalu. Například u nemovitosti, jejíž vklad do katastru proběhl v lednu, musíte mít daň z nabytí vyřešenou do konce dubna. V případě manželů, kdy jde o společné jmění, se přiznání o dani podává najednou.
Formulář pro vyplnění přiznání k dani z nabytí nemovitého majetku a případné další aktuální informace najdete na stránkách Finanční správy.
Kromě daně z nabytí nemovitosti nezapomeňte ani na další daňovou povinnost, která na vás čeká v souvislosti s koupí nemovitosti. Více informací o dani z nemovitých věcí najdete v samostatném článku.
Kam podat přiznání k dani
Přiznání k dani z nabytí nemovitosti je potřeba dát na finanční úřad v obvodu, do kterého patří zakoupený objekt. Znamená to, že nejdete na úřad na místě svého trvalého bydliště, ale do oblasti, kde se nachází koupený nemovitost. Přiznání jde poslat také poštou na vybraný úřad, což se hodí hlavně v případě, kdy jde o byt či dům na druhém konci České republiky.
Pro podání můžete využít také poslání online s elektronickým podpisem. Pokud máte datovou schránku, máte povinnost využít ji pro podání přiznání.
Co musí přiznání k dani z nabytí nemovitost obsahovat
Kromě samotného formuláře, který najdete ke stažení na internetu, je potřeba dodat i několik důležitých příloh. Konkrétně jde o tyto dokumenty:
- Potvrzení nabytí vlastnického práva k nemovitosti – nejčastěji kupní smlouva
- Vyrozumění o provedení vkladu do katastru nemovitostí
- Znalecký posudek v případě objektů určených pro bydlení – netýká se rekreačních objektů
Bude se daň z nabytí platit dál?
Každý rok vybere stát na dani z nabytí nemovitosti značnou částku. Poměrně pravidelně se tak projednávají návrhy na její zrušení či úpravu této povinnosti. Aktuálně je však celé řešení v počátcích a stále platí povinnost placení 4% daně v situaci, kdy získáte nemovitost. Aktuální novinky vždy najdete na stránkách finančního úřadu, kam je dobré se podívat pro ujištění, že máte vše správně vyřešené v daných termínech.